Välkommen till pundarbänken
Har du också tänkt på att nästan all droginformation verkar skriven för människor som aldrig använt droger?
Varför är droginformation så jävla dålig?
Läser man myndigheter, kvällstidningar eller Polisens föräldraskola om droger får man lätt intrycket att narkomaner är en särskild sorts människor. Avvikande. Lätt identifierbara. Någon annan.
Problemet är bara att det inte stämmer.

Beroende diskriminerar inte.
Det finns i alla samhällsklasser, yrkesgrupper och utbildningsnivåer. Droger, alkohol, läkemedel, spel, sex, socker och arbete är bara olika uttryck för samma grundläggande problematik.
De flesta människor med beroende ser inte ut som folk förväntar sig.
Tvärtom.
Många har jobb, familj, körkort, bolån och hela svennepaketet parallellt med ett fullt utvecklat beroende. Den stereotypa bilden av pundaren på parkbänken existerar förstås, men den representerar en liten del av verkligheten.
Beroende är lätt att se men svårt att upptäcka.
Den generella kunskapsnivån är så låg att alla tecken kan vara där, utan att omgivningen förstår vad som pågår.
Man kan inte diagnosticera beroende genom kläder, ögon, rastlöshet eller någon lista med stereotypa beteenden. Så länge det inte gått riktigt långt ser inte pundare och alkisar ut som pundare och alkisar.
Jag tror att den missvisande bilden av beroende gör mer skada än nytta.
När vi lär människor att knarkare ser ut på ett visst sätt missar vi alla som inte gör det.
Och när vi lär knarkare att de tillhör en särskild grupp avvikande människor blir skammen ännu större.
Självstigmatisering är nämligen ett eget helvete.
När allt fokus ligger på att ingen får upptäcka vad vi gör börjar vi fatta sämre beslut.
Vi isolerar oss.
Ljuger mer.
Tar större risker.
Söker hjälp senare.
Det centrala blir inte att må bättre.
Det centrala blir att inte åka fast.
Funkar sådär.
Den här bloggen handlar därför inte bara om att sluta knarka.
Den handlar också om att förstå varför vi knarkar, hur beroende faktiskt fungerar och hur man kan minska skadorna medan man fortfarande sitter fast i det.
Jag skriver om att knarka smartare, tänka klarare och skämmas mindre.
Om beroende, relationer, självbedrägerier, återfall, anhöriga och allt det där som sällan får plats i den officiella droginformationen.
Allt bygger på egna erfarenheter, observationer och misstag.
Jag är ingen expert.
Bara en pundare bland andra.